Doelgerichte profetie

Misschien ken je het wel. Doelgericht leven, doelgerichte gemeente, doelgericht jongerenwerk. Een handig ‘systeem’ om eenvoudig visie te formuleren. Overgewaaid uit de Saddleback Church in Amerika. Er zijn vijf doelen, aldus Rick Warren, waar een gelovige, een gemeente en een bediening op zouden moeten focussen: Aanbidding, Gemeenschap, Dienstbaarheid, Discipelschap en Evangelisatie/Getuigen.

Afgelopen jaar ben ik daar flink grondig doorheen gegaan voor m’n werk. In de gemeente waar ik bijhoor hanteren we deze vijf doelen om kort en krachtig uiteen te zetten waar we voor gaan. Ik kan ze dromen.

Zomaar uit het niets was ik vanavond het boek Zacharia aan één stuk door aan het lezen. En wat schetste mijn verbazing.. ik herkende deze vijf doelen! Wat God met Israël en de volken gaat doen in de toekomst heeft alles te maken met Aanbidding, Gemeenschap, Dienstbaarheid, Discipelschap en Evangelisatie!

Lees maar mee:

1. Aanbidding

Juda zal weer het eigendom van de Heer worden en zal weer wonen in het land dat de Heer aan Juda gegeven heeft. Hij zal Jeruzalem weer uitkiezen om daar te wonen. Laat iedereen stil zijn voor de Heer. Want Hij staat klaar om te doen wat Hij heeft gezegd. (Zacharia 2:12‭-‬13 BB)

God gaat Zijn belofte aangaande het herstel van Juda en Jeruzalem waarmaken. En het zien van het uitkomen van die beloften leidt tot diepe aanbidding. God wat bent U groot! Wat bent U trouw! Mijn mond slaat open van verbazing. Vol ontzag aanschouw ik wat U aan het doen bent!

2. Gemeenschap

Ik zal hen naar Mij toe fluiten en hen verzamelen. Want Ik zal hen bevrijden. Het zal weer net zo’n groot volk worden als eerst. Ik strooi hen wel eerst als zaad uit onder andere volken. Maar in die verre landen zullen ze zich Mij herinneren. Daardoor zullen zij en hun kinderen gered worden. En ze zullen met hun kinderen terugkomen naar hun eigen land. Ja, Ik zal hen uit Egypte en uit Assur verzamelen. Ik zal hen terugbrengen naar het gebied van Gilead en de Libanon. Maar dat gebied zal niet groot genoeg voor hen zijn. Ik zal voor hen uit gaan door de woeste zee. Ik zal de golven voor hen neerslaan. De rivier zal droogvallen. Ik zal een einde maken aan de trots van Assur. Egypte zal niet langer heersen. Door mijn kracht zal mijn volk sterk zijn. Ik ben hun Heer. Ze zullen met Mij leven, zegt de Heer.” (Zacharia 10:8‭-‬12 BB)

Gods plan is dat Hij Zijn hele volk weer terug zal brengen in het land dat Hij ervoor bestemd heeft. Het zal weer één gemeenschap worden. In een ander hoofdstuk gaat het over één kudde. Ook zullen er volgens hoofdstuk 8 weer pleintjes en straten zijn met spelende kinderen en toekijkende bejaarden op hun bankjes. Ze zullen samen feestvieren op Gods berg. Het is prachtig om te zien hoe heel het boek Zacharia draait om het samenbrengen in een gemeenschap van alle stammen van Jakob. En Hij zal Zelf deel gaan uitmaken van die gemeenschap, er midden-tussen wonen. Hoe gaaf is dat!

3. Dienstbaarheid

Dit zei de Heer in die tijd: ‘Spreek eerlijk recht. Wees goed en vriendelijk voor elkaar. Wees niet slecht voor de weduwen en weeskinderen, voor de buitenlanders en de arme mensen. Denk geen kwaad van elkaar.’ (Zacharia 7:9‭-‬10 BB)

Het doel waar Israël voor geroepen is, is om dienstbaar te zijn. Recht en gerechtigheid brengen. Goed doen. Geven. Eerlijkheid nastreven. Sjaloom brengen. Vanwege het niet nastreven van dit doel kwam Israël in het verleden ten val. Werd het verstrooid. Maar gelukkig, God is genadig. Israël mag het in de toekomst weer opnieuw gaan doen, onder leiding van de Messias.

4. Discipelschap

Heel veel landen en machtige volken zullen de Heer van de hemelse legers in Jeruzalem komen aanbidden. Ze zullen komen om Hem te vragen goed voor hen te zijn. Dit zegt de Heer van de hemelse legers: In die tijd zullen tien mannen uit allerlei volken een Judeese man aan zijn mantel trekken en zeggen: ‘Mogen we met je meegaan! Want we hebben gehoord dat God met jullie is.’ ” (Zacharia 8:22‭-‬23 BB)

Het is een glashelder gegeven dat in de toekomst niet de kerk aan de Joden zal gaan vertellen hoe ze Jezus moeten volgen en God moeten aanbidden. Dat heeft ze helaas al veel te vaak, op de meest gruwelijke manieren geprobeerd. Nee, in de toekomst zullen vanuit allerlei volken mensen voor hun geestelijke groei te rade gaan bij de Joden. Joodse mensen zullen de gelovigen uit de volkeren gaan discipelen en hen leren hoe ze God in Geest en waarheid moeten aanbidden. Dat zien we overigens al ontstaan, maar straks zal het massaal zijn!

5. Evangelisatie

De Heer zegt: Juich en wees blij, bewoners van Jeruzalem, want Ik kom eraan. Ik kom bij jullie wonen. Dan zullen heel veel volken bij de Heer gaan horen. Zij zullen mijn volk worden, en Ik zal bij jullie wonen. (Zacharia 2:10‭-11 BB)

Evangeliseren is eigenlijk gewoon getuigen. Het brengen van het goede nieuws. Het uitstralen van de blijdschap die je hebt gevonden. Het juichen van vreugde over de God die je hebt leren kennen. Jesjoea zei dat we bekend moesten maken dat het Koninkrijk komt! De kern van de boodschap die we brengen is dezelfde als Adonai zegt tegen Zacharia: de Koning komt!

Conclusie

Een doelgerichte profetie van Zacharia dus. Je zou ook kunnen zeggen: God is doelgericht aan het werk. Omdat dit zo duidelijk op Gods hart ligt, en Hij er zo heel doelgericht mee bezig is, kan ik niet anders dan me daarmee verbonden voelen. Ik wil weten wat er in Gods Vaderhart leeft. Ik wil betrokken zijn in de dingen waar Hij mee bezig is. Ik wil doelgericht leven. Ik kan niet anders dan belijden dat ik de God van Israël aanbid, heilig geloof in de gemeenschap met Zijn volk, dienstbaar wil zijn in Zijn Koninkrijk, dat ik een leerling wil zijn van Rabbi Jesjoea en wil getuigen van de liefde van Adonai.

Advertenties

Voel je vrij om te reageren, ik ben benieuwd naar je reactie!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s